Počty lyžařů na sjezdovkách se každoročně zvyšují. Setkávají se na nich různě fyzicky zdatní jednotlivci, a aby si každý z nich odnesl skvělý zážitek z lyžování, je třeba se chovat tak aby se člověk vrátil ve zdraví a bez úrazu.
Vzájemná ohleduplnost všech lyžařů k tomu výrazně přispívá, ale i přesto vytvořila FIS mezinárodně platná pravidla pro bezpečnost na sjezdovkách tzv. „bílý kodex“. Každý lyžař ho musí znát, aby věděl jaká má práva, ale hlavně povinnosti.
Žádná pravidla však nezaručí vaši 100% bezpečnost, proto
by si lyžař měl uzavřít příslušné cestovní pojištění,
které minimálně zahrnuje úraz, léčebné výlohy a pojištění
odpovědnosti za způsobené škody. Dbejte na to, že pokud chcete
lyžovat mimo sjezdovky musíte si uzavřít speciální pojištění.
Běžné pojistky jsou vázány pouze na úrazy, které se staly na
vyznačených sjezdovkách. Další důležitou věcí je, že v
případě zjištění požití alkoholu vás pojistka nekryje.
Bílý kodex - pravidla pro lyžaře:
1. Ohleduplnost k jiným - každý na lyžařské trati je povinen chovat se tak, aby neohrozil ani nepoškodil zdraví nebo život a nebo nezpůsobil škodu, sobě nebo jinému, nebezpečným stylem jízdy, nevhodným materiálem, špatně odloženým materiálem, sníženou schopností reakce a odhadu ( únava , nemoc , alkohol , drogy apod.).
2. Kontrola rychlosti a způsobu jízdy - lyžař musí přizpůsobit rychlost a styl jízdy svým schopnostem, terénu, počtu lyžařů na sjezdovce, ale i povětrnostním podmínkám.
3. Volba stopy / směru jízdy - lyžař přijíždějící ze shora je zodpovědný za všechny, kteří lyžují pod ním. Musí svůj směr volit tak, aby neohrozil před ním stojícího lyžaře. Lyžař, který jezdí za jiným lyžařem, musí dbát na dostatečný odstup, aby ponechal lyžaři před ním volný prostor pro směr a způsob jízdy. To předpokládá udržování odstupu a předvídání úmyslů lyžaře jedoucího vpředu či níže.
4. Předjíždění - předjíždět lze zprava i zleva s dostatečným odstupem tak, aby předjížděný lyžař nebyl ohrožen a měl dostatečný prostor pro směr i způsob jízdy.
5. Vjezd na trať, rozjezd na trati – každý, kdo vchází na lyžařskou trať nebo chce po zastavení opět pokračovat v jízdě, je povinen se rozhlédnout, dát přednost lyžařům přicházejícím ze shora a neohrozit lyžaře pod sebou. Neočekávaný rozjezd lyžaře stojícího na místě se dá jen těžko předvídat a může způsobit zbytečnou kolizi s přicházejícím lyžařem .
6. Zastavení a stání - na trati se nesmí bezdůvodně zastavit a stát na zúžených a nepřehledných částech sjezdovek. Zvláště nebezpečné je zastavit nebo po pádu zůstat sedět za terénní vlnou. Lyžař, který spadl na takovém místě ho musí co nejrychleji opustit.
7. Výstup a sestup - osoba , která stoupá nahoru nebo schází po lyžařské trati, musí k tomuto účelu používat okraj sjezdovky.
8. Dodržování značek na trati - hlavně ve větších střediscích , kde je více sjezdovek bývají takto označeny značkami s různými upozorněními o křížení sjezdovek, označením nebezpečných míst, příkazy k snížení rychlosti nebo značkami horské služby či policie. V cizině jsou tyto značky všemi dodržovány a jejich dodržování je kontrolováno.
9. Pomoc při nehodách - každý uživatel sjezdovky je povinen při úrazu jiného lyžaře na trati poskytnout mu první pomoc v rámci svých schopností a možností včetně protišokového opatření, označit místo nehody nad nehodou (např. pomocí zkřížených lyžařských holí ) a oznámit úraz horské službě nebo jiné oprávněné osobě a přivolat co nejrychleji odbornou pomoc.
10. Průkaz totožnosti - každý z účastníků nehody (svědek, poškozený, viník) se na výzvu musí legitimovat. V alpských zemích se neposkytnutím pomoci nebo neposkytnutím údajů, útěkem z místa nehody, vystavuje dotyčný trestnímu řízení a následnému stíhání. Při zavinění úrazu s použitím alkoholu následuje trestní postih jako při dopravní nehodě. Pojišťovny alkoholické úrazy nepovažují za pojistnou událost.